İtiraf ediyorum: “Ace Ventura 2:When Nature Calls/Budala Dedektif 2”

Filmartı dergisinde “İtiraf Ediyorum” başlıklı bir köşede her ay bir sinema yazarı, kimsenin sevmeyip kendisinin sevdiği bir film hakkında yazacaktı… Köşe açıldı, ilk yazıyı ben yazdım ve “Budala Dedektif 2” gibi herkesin büyük bir keyifle nefret edeceği bir film seçtim. Nasıl olsa arkamdan başkaları gelecekti… Ne yazık ki olaylar öyle gelişmedi ve o sayı Filmartı’nın son sayısı oldu… İşte o lanetli itiraf.

“Kendinizi hangi açıdan zayıf bulursunuz?” sorusuna “İnsanları çok seviyorum. Bu da suistimal edilmeme neden oluyor” diye yanıt veren sözümona uyanıkları örnek almamın tam zamanı. Şimdi ben de “Herkesin nefret ettiği ama benim hiç utanmadan sevdiğim” bir filmden bahsetmem istendiğinde, zamanında kötü muamele görmesine karşın küçük bir hayran kitlesi edinmeyi başarmış bir film seçip kendime az da olsa yandaş bulabilirim.

Ama içimden bir ses “Numara yapma, senden başka çok az seveni olan bir film olduğunu biliyorsun” diyor.

Biliyorum. “Budala Dedektif 2”yi kastediyor.

Hayatınız boyunca herhangi bir filmi seven yüzlerce insan görmüşsünüzdür. Peki ben “Budala Dedektif 2”yi seven kaç kişiyle karşılaştım biliyor musunuz? Bir. (Bu kişi, umarım kendisini ispiyonlamama kızmaz, Tamer Baran’dır. Filmartı, Türkiye’deki tüm “Budala Dedektif 2” hayranlarını toplamış demek ki.)

“O filmin nesini seviyorsun?” diye soracaksınız, pek çok kişinin sorduğu ya da bana ayıp olmasın diye sormadığı gibi. “Hayatımda izlediğim en komik filmlerden biri” desem, bu sefer de “Saçmalama! Neresi komik?” diyeceksiniz.

Takdir edersiniz ki insan neye neden güldüğünü açıklayamaz ama “Budala Dedektif 2”nin hassas bir edepsizlik, zeka ve delilik tonu yakaladığını söyleyebilirim. Kimi Hollywood komedilerinin, Amerikan ailesinin beğenilerine göre ince ayar yapılmış akıllı uslu tavırlarından ve “Güldürürken topluma güzel mesajlar veriyoruz” havalarından eser yok burada. Farrelly’lerin pek hazzetmediğim ergen mizahına da benzemiyor. Keza, Rob Schneider ve Adam Sandler filmlerinin ahmaklığına da.

Bu filmde edepsizlik dizginlenmemiş ama Ace Ventura’nın akıllara ziyan karakterinin bir parçası haline getirilmiş. Ace’in dehşetli bir hayvansever ve acımasız bir eylemci olmasını saymazsanız mesaj verme derdi yok. “Budala Dedektif 2”, komedinin sığ ve ilkel bir alt türü olarak kabul edilen fiziksel mizahın, Laurel-Hardy mükemmelliğinde diriltilmiş hali.

Tuhaf hikayesi (Bir Afrika kabilesinin kutsal yarasası çalınır, suçlu bulunmazsa düşman kabile Wachutu’lar saldırıya geçecektir, hayvan dedektifi Ace Ventura yardıma çağrılır), Steve Oedekerk’in komedide hikaye kurgusu dersi veren senaryosu ve komedide zamanlama dersi veren yönetmenliği, neredeyse antiemperyalist ruhu bir yana, bu filmin kilit adamı tabii ki Jim Carrey ve onun hayat verdiği Ace Ventura karakteri.

Ancak Ace Ventura gibi bir adam, kürk giymesine sinir olduğu bir kadını havaya kaldırıp, boynuna sarıp dans edebilir (aynı korkunç deneyimi ona yaşatacak ya); meditasyon yaparken, alametifarikası olan “Alrighty then” (Peki öyleyse) lafından bir New Age şarkısı üretebilir ve suçluyu açıklamanın keyfini yeniden yaşamak için, kendi hareket ve sözlerini, bir videonun düğmesine basılmış gibi geri sarabilir. Ve ancak Jim Carrey gibi bir oyuncu bunları oynayabilir.

Şimdi sorarım size, bunlar komik değilse ne komiktir?

(İddialı bir final yapmaya çalıştığıma bakmayın, sizi ikna edemediğimi biliyorum.)

(Filmartı, Eylül 2006)

2 responses to “İtiraf ediyorum: “Ace Ventura 2:When Nature Calls/Budala Dedektif 2”

  1. İkna olmak için önce seyretmek lazım. Ben Ace Ventura’nın fikrine bile dayanamıyorum.

  2. Tam da bunu diyorum. 🙂 “Sev ya da nefret et” bir film kendisi. Nefret edilme seçeneği daha çok tercih ediliyor.

Bir Cevap Yazın

