Seyir Defteri (Haziran 2007)

> Örümcek bir sıçrar, iki sıçrar, üçüncüde… artık yeter. Örümcek adamlığın genç bir adamın aşk ve iş hayatına metafor olması beni nasıl sıktı, anlatamam. Genç adam güçleniyor=Örümcek Adam oldu. Genç Adam büyüyor=Güçlerini kullanmasını öğrendi. Şimdi de genç adam kibirleniyor=Kostümü karardı. Kötü adamlar kiloyla, efektler daha az inandırıcı, Tobey Maguire toplam 5 mimikle oynamaya başladı… “Örümcek Adam, Jason’a Karşı” noktasına gelmeden şu işi bitirebilirler mi lütfen?

> Vay be! Bir film bu kadar mı kadın gösterip erkek vurur… “Perfect Stranger/Kusursuz Yabancı” 90 dakika boyunca “Hiçbir erkek masum değildir” diye getirdiği mevzuyu, son 5 dakikada “Her erkek bir kurbandır” diye bağlıyor. Sonunda bir de zeki ve psikopat “femme fatale”ini bir erkeğe sobeletmesin mi? Bak sen şu Hollywood’un işine.

> Danny Boyle’un 7. filminde dibe vuracağı kimin aklına gelirdi? “Sunshine/Günışığı” yılın en “Olduğundan Büyük Göstermeye Çalışan” filmi ödülünün adayı. Bir eda bir çalım, sanırsın yönetmen Tarkovski, konu hayatın anlamı. Oysa iki ayrı tür filmin kötü özellikleri itinayla bir araya getirilmiş: Duygusuz, imgesiz ve “iyi yönetmenlik”siz bir atmosfer filmi ile karakteri, heyecanı ve iniş çıkışı olmayan bir aksiyon filmi.

> “The Reaping/Hasat Zamanı”, usta olmasına gerek yok, sağlam bir yönetmenin, sıradan bir gerilim senaryosunu nerelere getirebileceğinin kanıtı gibi. Oturun, sırf Stephen Hopkins’in yaptıklarını izleyin, sıkılmazsınız.

> İnsan “Ya, bu aralar hiç güzel film yok” dediğini unutabiliyor ama Mayıs ayı gelip Sinema Yazarları Derneği’nin “sezonun en iyi 20 filmi” seçimi kapıyı dayanınca tablo tüm netliğiyle ortaya çıkıyor. Bugünlerde kendi “en iyi 10″umu belirlemeye çalışırken 10 tane adam gibi film bulmakta zorlanıyorum, “Vasattan hallice” diye düşündüğüm filmler 6., 7. sıradan listeye giriyor. Halbuki 90’larda “Şu güzelim filmlerin hangi birini listeye alacağım” diye dertlenirdim.

> “Next” eksiksiz bir Hollywood yemeği. İçinde bütün klişeler var. Kötü adamlar Fransız. (Fransa’da Bush’cu Sarkozy seçildi ya, kötü adamlar tekrar Arap ya da Doğu Avrupalı olmaya başlar şimdi.) “Devletin güvenliği bireysel özgürlüklerden önemlidir” şeklinde bir mesaj da araya sıkıştırılmış. Afiyet olsun.

> Philip K. Dick’in talihsizliği nedir Allah aşkına? Öykü ve romanlarından yapılan uyarlamalara baksanıza: “Impostor/İki Yüzlü”, “Paycheck/Hesaplaşma”, “Next”… Yazık yahu. Ridley Scott (“Blade Runner/Bıçak Sırtı”) ve Steven Spielberg’den (“Minority Report/Azınlık Raporu”) başkasının, Dick’ten uyarlama yapması yasaklansın bari.

> “Pars: Kiraz Operasyonu” son derece önemli bir film. Özellikle Türkiye’deki zenci meselesine değinmesi beni çok mutlu etti, çünkü daha önce bu konuya el atılmamıştı. Bu filmde Mehmet Kurtuluş konuya kelimenin tam anlamıyla el atıyor ve sokaktan geçen bir zenciyi bir temiz dövüyor.

> “Pars: Kiraz Operasyonu”nun 15-20. dakikalarında kendi kendime, hani sırf iyi vakit geçirmek için (film beceremiyorsa başının çaresine bakacaksın), “Bu filmde kötü adam çıkacak etnik gruplar” başlıklı bir liste yaptım. Listem Türkiye Cumhuriyeti’nin olağan şüpheliler listesi gibiydi: Amerikalılar, Avrupalılar, Kürtler, Rumlar, Ermeniler filan… Sağ olsun Pars yüzümü kara çıkarmadı, hepsini sırayla “kaçakçı, komplocu, üçkağıtçı” ilan etti. Yanımdaki gence döndüm, “Bu film çok fena ya” dedim, “Ya sev ya terk et” dedi.

> Bu aralar İstanbul Film Festivali’nde pişip vizyona düşen filmler bolluğu var. “The Fountain-Kaynak”ın zorlama âlemi ya da “The History Boys-Tarih Öğrencileri”nin teatral pozlarından ziyade, “Cashback-Zamana Güzellik Kat”ın zeki ve mütevazi dünyasının sürprizlere daha açık olduğunu hatırlatalım.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s