Seyir Defteri (Aralık 2006)

> “Masumiyet” ve “Kader”in güzellikleri, hem aynı mevzuyu (tutku) anlatıp, hem de adlarının işaret ettiği gibi iki ayrı mevzuyu anlatmaları. İlkinde tutkunun yarattığı suç, ikincisinde tutkunun kader misali kaçınılmazlığı. Yalnız “Masumiyet”, karakterlerinin meselesini memleket meselesi haline getiriyor, yan hikayeler ve karakterlerle bu durumu destekliyordu. “Kader” bu açıdan biraz zayıf.

> Ufuk Bayraktar’ın “Kader”deki performansı, artık magazin sütunlarına düşen oyunculukta alaylılık-mekteplilik tartışmasına son verebilir. Diğer oyuncuları geçtim, yönetmeninden bile rol çalıyor.

> Bu ay çok sinirliyim, çünkü Cem Yılmaz “Hokkabaz”ı benim bir senaryomdan çaldı. “Sizi Bize Sayıyla Mı Verdiler” adlı senaryomda bir kadın ve bir adam vardı ve kadın adamı kandırıyordu. Aynı “Hokkabaz”daki gibi… Nasıl çaldığını bilmiyorum. Yıllar önce bir gösterisini izlemeye gitmiştim, o sıralarda bu filmi düşünüyordum, herhalde o gün bir dümen çevirdi.

> Sevdiğim Pedro Almodovar filmleri 80’lerde kaldı. “Todo Sobro Mi Madre/Annem Hakkında Her Şey”den bu yana dünyayı saran Almodovar hayranlığını paylaşamadığım gibi (“Hable Con Ella/Konuş Onunla” hariç), kayda değer bir yanını da göremiyorum, günahı boynuma. “Volver/Dönüş”, dağınık senaryosu, neyi niçin yaptıkları anlaşılmayan karakterleri ve gözümüze soktuğu temasıyla sanırım bu sinemanın ulaşabileceği en alt nokta.

> Bu vesileyle Sight&Sound’un Eylül sayısında “’Dönüş’ abartılıyor mu?” başlıklı yazıyı kaleme alan Peter Matthews’a “Elinize sağlık” diyeyim. Almodovar’ı “terbiyeli, efendi, burjuva sinemacı” diye eleştirmesi çok şey açıklıyor.

> “Şaşkın”, kelimelerin yetersiz kaldığı, anlatılmaz yaşanır bir film. Bir ay daha var, büyük konuşmayayım ama herhalde yılın en kötü filmi. İlk andan sergilediği “80’lerde video için yapılmış film” havasını azimle sonuna kadar koruyor ve tabii o filmlerin arkasındaki inanca samimiyetle değil, -mış gibi yaparak sahip olduğu için atalarını bile mumla aratıyor.

> Dağarcığımıza “kıçındaki hipnoz halkalarıyla insan öldüren seri katil” gibi bir şeyi (neyi?) kattığı için “Şaşkın”ı ayrıca kınıyor ve teşekkür ediyorum. Öylesine karmaşık duygular içindeyim.

> “Abicim en kötü filmine bile gidersin, üç tane plan görürsün, aklın şaşar” düstüruyla her filmini izlediğim Ridley Scott’ın, ayağımın bir türlü gitmediği ilk filmi “The Good Year/İyi Bir Yıl” oldu. Acımasız işadamı güney Fransa’ya gidecek de, şarap işine girecek de, adam olacak, hayatın anlamını bulacak. Ridley usta bununla mı uğraşacaktı?

> “Modern İngiliz korku sineması” diye bir alt tür oluştu. Amerikan korku sinemasının (ve onun taklidi Avrupa filmlerinin) itinayla kaçındığı pek çok unsuru kucaklayan bu tür, iki şeyi asla ihmal etmiyor: Filmin altına modern toplumla ilgili bir mesele yerleştirmek ve bolca mizah şırınga etmek. “Severance/Kanlı Mesai” de bu kabileden. Meselesi silah endüstrisi ve büyük şirketler, mizahı ise abartılı ve acımasız.

> “Unutulmayanlar”a göre Türk sinema sektöründe 50 yaşın üzerindeki herkes birbirinden dürüst ve anlayışlı, 30 yaşın altındaki herkes ise birbirinden hödük ve şerefsiz kimseler. Yönetmen/senarist Ayhan Sonyürek böyle düşünüyorsa, karakterlerine söylesin, böyle bir memlekette film yapmak için canlarını dişlerine takmasınlar boşuna.

> Inarritu ve Arriaga’nın sinemasına karşı, adını açıkça koyayım, bir zaafım var. Eksiğini, yanlışını görsem de kendimi sevmekten alıkoyamadığım filmler yapıyorlar. Örneğin, “Babel/Babil”in 30 dakikalık fazlalığı olduğunu, hikayelerin derinlik ve boyut sıkıntısı yaşadığının farkındayım. Ama sorsanız “21 Gram kadar olmasa da güzel film” derim. Ahmet Kaya’nın dediği gibi “Nereden baksan kararsızlık, nereden baksan tutarsızlık”.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s